Sunday, July 4, 2010

Indahnya Menjadi Tetamu Allah....

Assalamualaikum.....

lame da kte x berdating kan blog...sowiela ea kekdg rasa mls nak tulis dan kekdg bz sgt...huhu
blog jgn merajuk ea....syg blog!!!
nak berdating dgn blog nie blk pun sbb ramai yg suh tulis blk blog nie..tq sgt yg pada yg menyokong...

kla...hrnie sgt2 free...so,hrnie aku nak kongsi cte pasal pengalaman aku dapat menjejaki ke Baitullah....bagi aku bukan sng nak g sana.ia memerlukan hati yg suci...kalau ada wang yg cukup pun nak g sana tp xdiizinkan Allah juga xlepas juga nak g...
aku nie pun da 3 kali rancang nak g,kali yg ke-3 niela baru lps nak g...tiada kata lain untk mengucapkan syukur..alhamdulillah......=)

sebelum berangkat:

1.aku byk bljr drpd ayh dan ibuku tentang cara2 umrah nnt kat sana agpun aku xlps2 nak g kursus yg diwat kat temerloh disbbkan aku ada kls n tyme tue dkt dgn exam agpun ibu n ayh da prnh ke sana sblm nie...
2.packing2 brg....huhu~~...xbyk sgt bwk just bwk pe yg patut terutamanye jubah,telekung,armguard,stoking..yewla,kat tanah haram nie knela jaga betul2 aurat...
3.blk ke kg melawat wan n makngah kat kg....tgk keperluannye cukup ke x sblm berangkat,mintak restu n last sekali wan suh kami samak kaki..yewla kte xtau pe yg kte pijak kat tanah halal nie kan....
4.ramai gak sedara mara,kwn2 ibu dtg melawat kami sekeluarga...so sweet~~
5.solat taubat..=)


~my bags~~hehuu~~

10 jun 2010:

tibala masanye keberangkatan kami sekeluarga....terima kasih kpd kekwn yg ucap selamat kat aku dan mintak maaf ade kekwn yg terasa hati sbb xbgtau nak g...kwn baik ku amal pun ada kal sblm aku g...amal pun baru juge g sana..so,byk gak amal bg tips suh jaga keselamatan kat sana nnt...
aku menaiki pesawat yemen air....

~flightku~~

lebih kurang 15 jam nak sampai ke madinah sbb aku nyew pesawat kne transit 2 kali..mmg agk pnt ckit tp niela br dugaan yg pertama...knela byk bersbr...


~makanan dlm bas~

yg menjadi smgt ku kuat ag bile tgk ada adik2 yg kecik ag turut serta yg lwk nyew..ada adik nie ckp "mana mekah??kte nak g mekah..nie bukan mekah"..hehe...mmgla bukan mekah lg sbb br jew sampai airport..smgt betul adik nie....
comel2 semua adik2 nie yg plg comel nama manja dye 'putih'...cumel sgt.....^^

~PUTEH~^^


11 jun-13 jun 2010:
selama 4 hari nie aku berada di madinah dahulu sebelum berangkat ke mekah..
pada mlm pertama tue..ibu da ajk aku ke raudhah...
raudhah nie adelah tempat dkt dgn makam Rasulullah..kat bwhnyew adalah syurga...ini adalah salah satu tempat berdoa yg plg mustajab...
Alhamdulillah...aritu aku dpt saf pertama walopun kne bertolak2 dan walopun ruangan nak sujud pun agk sempit...aku juge sempat menyampaikan salam rindu rakan2 ku kpd Rasulullah..

~ramai org di Raudhah~

Hari-hari seterusnya macam biasa g solat berjemaah di masjid nabawi setiap waktu,fadhilatnyew spt mendirikan 100000 ribu solat...
antara dugaan g sana ialah perbezaan waktunyew...kalo kat malaysia mlm aku still ptg...
hrtue terkejut aku ade fara fieqa wish gudnite padahal aku still siang..huhu~~
dugaan plg bsr bg aku ckit ialah tyma maghrib nak ke isyak..ya Allah..punyewla mengantuk nak tunggu isyak mmg tersengguk2 gakla kekdg tue sbbnyew kalo tyme kat malaysia da tgh mlm mmg tyme tdo kite...huhu~~
kat situ juga,aku byk menghbskan masa dgn membaca surah2 spt yasin,al-mulk dan as-sajadah..
kerana...byk fadhilat nyew kalo kte baca surah2 nie di dlm masjid nabawi..


~masjid nabawi~payung nyew mcm pokok kurma kan~

~masjid nabawi asal yg dibina oleh Rasulullah~

Ziarah di Madinah:

1.Masjid Quba'-kalau kite ambil wudhu kat hotel dan terus solat di masjid quba tue,fadhilatnyew ialah seperti kite melakukan umrah dan haji...ituela mutawif aku beritau...
byk ag masjid2 aku g tp cume just lalu jew sbb masa xberapa cukup...
2.Ladang kurma~haa....kat cni perut ku mcm da tau jew ade rezki nak msk sbb nyew kat cnie mknla seberapa byk biji kurma pun..abg jual kurma tue ckp 'halal'..huhu..yg plg best semestinye kurma nabi..yummY~~
3.Bukit uhud n makam saidina hamzah~sgt teruja g sini sbb sebelum blk rmh aritue,kat mktb kan ade wat progrm insaniah..ustaz zul ade tunjuk rakaman cite di sblk peristiwa bukit uhud dan bagaimana saidina hamzah meninggal dibunuh...di sana,mutawif pun ade cerita sedikit tentang peristiwa tue jugak....kat sana juge,sempatla aku membaca doa di makam saidina hamzah...saidina hamzah pahlawan islam yg sgt berani...=)
4. jika ade masa terluang,g jln2 dgn ibu membeli sikit2 untk sedara n rakan2...yg plg best ialah dpt mkn kebab arab n air mango fresh..wallaaahhh~~

~masjid Quba' *masjid 1 dibina Rasulullah~

~beli jgn xbeli~huhu....



~byk x beli??~huhu~

~bukit uhud~
~di hadapan makam saidina hamzah~


~penerangan drpd mutawif~

~jalan2 cari cenderahati~weee^^

~kebab tyme~yummy!!

Hari terakhir di Madinah:
ibu sekali lg mengajak aku ke raudhah untuk ziarah wida'...
aku terpaksa tunggu selama 1 jam untuk dpt msk..dan berkat kesbrn akhirnyew aku dpt lagi sekali saf yg pertama...betapa sedihnyew ble membaca doa selamat tinggal..yewla ble lg kte dpt g sana pun belum tau ag...agpun mengenangkan Rasulullah sgt menyayangi kte dan kte sbg umatnyew pasti ingin syafaat baginda yg dijanjikan olehnyew di akhirat kelak...

14 jun-23 jun 2010:

Isnin pas zohor,kami da nak bertolak ke Mekah...
pagi tue kami da mandi ihram dan seterusnye berniat ihram di Miqat Bir Ali...
lps da berniat ihram,knela jaga pantang larangnye kalo terbuat knela byr dam...
bukan sng gak nak jaga,sbb 8 jam berada dlm bas nak sampai ke Mekah...

Sampai di Mekah,lebih kurang kul 11 mlm tp waktu kat Malaysia da nak subuh da...
pnt jgn ckpla..mmg pnt sesgt..tp kewajipan perlu dijalankan juga iaitu melakukan umrah...
pada pukul 12 mlm lps mkn,kami semua bergerak ke masjidil haram iaitu di dlmnye ade kaabah..
Ya Allah...xtau nak ckp mcm mane perasaan masa tue...takut sgt sbb takut xdpt lihat kaabah..yewla sblm2 nie byk dgr cte yg org xleh tgk kaabah atas dosa2 dia wat kat dunia..
ble aku melangkah masuk pintu 1 pintu abdul aziz...aku dpt lihat kaabah...tiada ungkapan indah lain selain "Allahu Akbar" yg mampu ku ucpkan...terpegunnyew dpt lihat...
Dengan mengikut mutawif,aku melaksanakan kewajipan aku iaitu tawaf 7x dgn yakin,saie dan akhirnye bertahalul...
~saie~


dugaan kat cnie ialah...ramai sgt org sampai kne tolak2..dan ble tawaf tue pun sgt kne jaga iaitu kne jaga air sembahyang,xleh toleh ke blkg..kalo toleh ke blkg knela wat pusingan lain...
pengalaman saie lak membuatkan aku betul2 sayu mengingatkan pengorbanan maryam mencari air untk ankknyew...betapa besar pengorbanan seorg ibu...saie la yg plg pnt ckit sbb jarak nyew agk jauhla tp ble kte mengenang pengorbanan maryam menguatkan ag semangat aku..
setelah siap saie,brla bertahalul...bertahalul nie kne gunting rambut sekurang-kurangnye 3 helai..hbs bertahalul nie maka berakhirlah ihram kte...siap wat umrah yg pertama nie dlm pukul 3 pg...subuh msk dlm kul 4 pg...so,hrtue mmg xtdo lgsgla...xpela,berkorban sekali sekala tido nie...huhu..

lps je siap solat subuh,nak berjln blk pulg ke hotel...dugaan dtg lg,duit ibuku hmpr kne curi,nsb baikla ibuku cpt perasan kalo xhbs duit...tuela kalo da ramai2 knela berhati2 byk ckit..=)
perjalanan dr masjidil haram ke hotel agk jauh jgkla tp knela kuatkan gak...duk kat Mekah sgt pns sampai kulit muka mengelupas..kat tanah haram nie byk bende kne jaga,mulut kne jaga,perbuatan kte..kalo x mmg Allah byr 'cash' kat situ...walopun mknan kat citu wat aku xbrp selera pun kte kne mkn gak dan xleh ckp xsedap,nnt adela Allah tue bg musibah kat kte..tp,nsb baikla ade kedai org Malaysia kat sana..so,selalu gakla abah ajk makan g situ..melantak roti canai sampai 4x dlm seminggu tue...haha...

~melantak roti canai~hehuu~~


Ziarah di Mekah:
1.Jabal Nur
2.Jabal Rahmah~naik unta..huhu..~~kat jabal rahmah nie,besenyew org perempuan doa untk mintk jodoh..huhu~~tp aku xg naik pun sbb abah xbg naik...
3.g lawat2 tempat org yg g haji spt tempat khemah diaorg,tempat lontar batu...
4.bukit hira'
5.tempat susu unta...
yg plg terkilan xdpt g muzium n tempat wat kiswah(kain kaabah) sbb xdpt kelulusan permit drpd kerajaan arab sana...=(


~ladang unta~

~jabal rahmah~
~naik unta~


~IRNA YAKIN TRAVEL & TOURS~

Hari-hari terluang lain abah ajak kami wat umrah...
alhamdulillah aku dpt wat 3kali umrah....2x untk diri sendiri,1x untk atukku...=)
selanjutnyew,,g jln2 beli brg untk kekwn..=)..

~wat umrah kali ke-2~


Berita kurang baik diterima:
hari tue,tetbe aku rasa nak jew charge henset aku yg da beberapa hari off sbb xde bateri...
rupe2 nyew..aku dpt mesej mengatakan rakan sbpit aku meninggal iaitu Afiq Nordin...
terkejut betul aku ble dpt tau dia accident kne langgar kete lps blk solat jumaat...Mungkin Allah lebih menyayanginyew.....aku juge sempat sedekahkan bacaan yasin untuknyew disana..semoga rohnyew tenang sentiasa..=)

Hari-hari terakhir di Mekah:
aku rajinkan diri untk bgn solat tahajud...dan aku cube mengambil peluang untk g solat di hijir ismail....alhamdulillah,walopun kne langkah tyme sujud,kne sujud kat kaki org...aku dpt gak solat di situ...byk dugaan ditempuh semata-mata untk mendptkan keredhaan-Nya..
aku juge xlpskan peluang untk solat subuh di depan Multazam...kat cni pun tempat mustajab berdoa...org ckp,ble kte da berhdpn dgn kaabah,kte da xpyh pandang ke sejadah tyme solat...tp pandang terus ke kaabah...brla aku tau masa tue..huhu....

xdinafikan kat sana aku byk mengimbas kisah2 hidup yg aku lalui...ble aku mengenangkan org yg wat fitnah tue betul2 wat aku nangis kat sana...jauh sudut hati kecil aku,aku menghrpkan sesuatu kepastian drpd org tersebut...

cium hajaratul aswad???xlpsla nak cium...ramai gle yg bertolak2..bukan xcube tp aku nie da kne himpit hbs da oleh mak2 arb nie..hehe...sampai mutawif ckp ade yg meninggal sbb kne pijak masa nak cium haratul aswad tue...tp ibu dgn mak teh aku dpt..rezki mereka tp itupeun sakit2 bdn pas cium sbb kne himpit....

hari akhir kat Mekah knela wat tawaf wida'....
sayu betul nak tinggalkan......=(


~selesai tawaf wida'~

haaa...lupe lak nak cte..selama aku kat sana,ade gak borak2 dgn mak2 arab nie...ble mereka tanye dr mana??aku ckpla malaysia..diaorg ckp "Malaysia nice"..bangga aku...nsb baikla aku fhm ckit2 sbb bljr bhs arb dulu..xsia2 belajar b.arb dulu..huhu..=)

aku sampai di KLIA pada kul 12.oo tghr (24 jun 2010)....
sampai2 jew k.l terus cari tmpt mkn..ridu gle mskn Malaysia..hehe...
mlm tue,terus ibu goreng ikan masin..punyewla rindu akan ikan masin....huhu
tyme solat isyak tue...menangis gak aku sbb teringat akan kat sana...
sgt rindu walopun baru sehari tinggalkan...entah ble dpt g sana lg...humm~~

selepas aku g umrah nie aku rasa sayu jew hati nie dan dpt rase ketenangan yg xprnh aku rasa...
aku hrp doa2 aku sepanjang aku kat sana akan termakbul...dan aku hrp aku dpt ubah diri aku ini menjadi insan yg lebih baik...insyaAllah~~
moga-moga aku dpt pergi ke sana lg dan mudah-mudahan pada rakan2 aku yg nak g ke sana juga akan dpt pergi gak nnt...amin...=)

**sesuatu yg aku pasti selps pulg dr umrah nie..."biarla aku xdpt kasih yg lain,tp kasih Allah,Rasulullah,keluarga sentiasa ada dlm hatiku"**


~ALLAHUAKBAR!!~

2 comments:

  1. yana, bestnya. harap dapat jugak pergi sana :)

    ReplyDelete
  2. saya juga pernah berpeluang mengerjakan umrah. Mmg best ! Semoga mendapat umrah yang mabrur .

    ReplyDelete